Club Med schakelt in 2017 een versnelling hoger om tegen 2021 zo'n 100'000 klanten te bereiken

Donderdag 4 mei 2017 — Club Med Benelux heeft vandaag zijn nieuwe perspectieven en ambities voor 2021 aangekondigd in kunstgalerij Hangar H18, gelegen in het hart van het bruisende Kasteleinsplein te Brussel. Henri Giscard d’Estaing, CEO van Club Med, heeft de spits afgebeten met een eerste voorstelling van de jaarresultaten van 2016.

Met een omzet van 1.469 miljoen euro zette Club Med in 2016 een positief resultaat van 30 miljoen euro neer vóór belastingen en eenmalige posten (tegenover 6 miljoen euro in 2015). Ook de operationele winst steeg sterk, met een EBITDA van 109 miljoen euro (+15% tegenover 2015).

• 79% van de klanten verblijven in resorts met 4 of 5 drietanden (Ψ), die nu 77% uitmaken van het aanbod van Club Med (een stijging van 22 punten tegenover 2010)
  • het aantal klanten wereldwijd (1,26 miljoen) nam toe met 1,2% (+4,8% buiten de Maghreb, Turkije en Egypte) in vergelijking met vorig jaar
  • 68% zijn internationale klanten (+10 punten over een periode van 10 jaar).

"2016 was een geslaagd jaar voor Club Med, dat de vruchten plukt van de ambitieuze strategie om te verschuiven naar het hogere marktsegment en zich internationaal verder te ontwikkelen", zegt Henri Giscard d'Estaing, CEO van Club Med. "Gesterkt door dit succes zullen we in 2017 nog een versnelling hoger schakelen door ons bedrijfsproject, ‘Bestemming 2021’, dat de motor is van de transformatie van het bedrijf, verder uit te voeren."

Het project ‘Bestemming 2021’ heeft op de Benelux-markt als doel om binnen 5 jaar een totaal van zo’n 100'000 klanten te bereiken. ‘Bestemming 2021’ is een innovatie- en ontwikkelingsprogramma dat rust op vier pijlers:

1. de beste prijs-kwaliteitverhouding in het hogere marktsegment
  2. een verbeterde customer journey (digitalisering)
  3. het uitblinken in de relatie met de klant
  4. steeds exclusievere vakantie-ervaringen.

“Club Med is het meest aangepaste merk om te voldoen aan de vele verwachtingen van de klanten, in het bijzonder families en koppels actief op zoek naar high-end vakanties. Zij verwachten dat ze op vakantie alles kunnen loslaten, zich in familieverband kunnen herbronnen, het heden intens kunnen beleven, hun favoriete sport kunnen beoefenen en de wereld kunnen ontdekken.”, aldus Sylvain Rabuel, Algemeen Directeur Frankrijk Europa Afrika van Club Med.

De wereldwijde ontwikkeling van nieuwe resorts versnellen
In de komende 3 jaar (2017-2019) zal Club Med wereldwijd 15 nieuwe resorts openen en 9 bestaande resorts upgraden naar het hogere marktsegment.
De bergbestemmingen zullen actief bijdragen aan deze ontwikkeling, met de opening van één nieuwe Club Med per jaar in de Alpen.
Na de opening in 2016 van Sanya en Beidahu (China), Lake Paradise en La Réserve, een Zone 5Ψ in het resort Rio Das Pedras (Brazilië), komen er in 2017 nog eens 3 nieuwe resorts bij: Tomamu Hokkaido in Japan, Grand Massif Samoëns-Morillon in de Franse Alpen en de 1ste Club Med Joyview in Anji (China).

Superieur zijn qua prijs-kwaliteitverhouding in het hogere marktsegment
ankzij de geslaagde upgrade biedt Club Med de beste prijs-kwaliteitverhouding voor klanten die op zoek zijn naar ervaringen in het hogere marktsegment.
Zo kost een week bij Club Med in Punta Cana (Dominicaanse Republiek) in augustus €669 per persoon. Ook in het laagseizoen genieten de klanten van zeer scherpe prijzen. Zo kunnen ze in september vanaf €919 per persoon naar Portugal vertrekken en op weekend gaan naar Vittel vanaf €277 per persoon.
Voor kinderen onder de zes jaar is het verblijf gratis.

“Steeds meer klanten zijn goed op de hoogte van de superieure prijs-kwaliteitverhouding van Club Med. We zien dan ook een groei van het aantal nieuwe klanten met +17% in 2017.”, beweert Eric Georges, Algemeen Directeur Club Med Benelux.

Toonaangevend zijn in de opbouw van een verbeterde customer journey
Nieuwe gewoontes van klanten noodzaken de opbouw van een nieuwe customer journey dat het gebruik van mobiele communicatie, virtual reality en de fysieke locatie combineert. Club Med was al pionier in de omvorming van verkooppunten en het gebruik van virtual reality en wil dat nu ook worden op het vlak van mobiele toepassingen. Na zijn websites in 2016 via responsive design te hebben aangepast aan het 'mobile first'-concept, lanceert Club Med de komende weken een boekingssysteem dat ook speciaal is ontwikkeld voor en aangepast aan mobiele schermen:

• optimale navigatiesnelheid aangepast aan gebruik onderweg;
  • eenvoudige inhoud en navigatie;
  • omni-channel ervaring: opvolging van boekingen via de verschillende verkoopkanalen.

Uitblinken in de relatie met de klant
In het hogere marktsegment zijn klanten op zoek naar persoonlijke attenties, gestes en engagement. Om die reden lanceert Club Med een collectie van 70 "Signatures": exclusieve diensten, gestes en attenties die getuigen van het unieke aan Club Med-vakanties en wereldwijde engagementen worden van het merk.
Deze Signatures zullen leven en evolueren (lijst in bijlage).
In het verlengde hiervan wil Club Med in dialoog treden met zijn klanten om te blijven vernieuwen.

Hiervoor kondigt Club Med een nieuw initiatief aan: Lancering van een nieuw digitaal platform (gelanceerd op 28 april 2017 op de Belgische Franstalige website): Club Makers (clubmakers.clubmed.be): klanten of prospecten kunnen ideeën posten en stemmen voor de meest interessante voorstellen.

Nieuwe, steeds exclusievere vakantie-ervaringen aanbieden
Voor de zomer 2017 loopt in het resort Opio in de Provence 4Ψ een belangrijk investeringsprogramma van om en bij de 10 miljoen euro om:

• de betoverende locatie binnen te brengen in de kamers door die meer te richten naar de natuur, met terrassen en balkons (Signature 50: “Genieten in het groen, met respect voor Moeder Natuur”)
  • het culinaire aanbod heruit te vinden om klanten een nieuwe gastronomische ervaring te bieden (Signature 37: “Keukens versmelten, smaken vermenigvuldigen”)
  • u onder te dompelen in de magie van Cirque du Soleil via de activiteit CREACTIVE by Cirque du Soleil, sinds de zomer van 2015 aanwezig in het resort Punta Cana. Een 30-tal activiteiten geïnspireerd op de shows van Cirque du Soleil maken van klanten acrobaten van hun eigen fantasie. (Signature 53: “Ervaar de magie van ‘s werelds beroemdste circusgezelschap”)

In december 2017 opent een nieuw wintersportresort in de Franse Alpen de deuren: Grand Massif Samoëns Morrilon 4T

• Het wordt een waar familieresort gelegen in een natuurlijke omgeving in het hart van skigebied Grand Massif, met een zicht van 360° op de omliggende bergen en gemakkelijke bereikbaarheid (1u15 van Genève)
  • Een authentieke ervaring van de bergen met hypermoderne designinfrastructuur.

In de zomer 2018 introduceert Club Med een nieuw resort in Sicilië: Cefalù. Het belooft een zeer uitzonderlijk resort te worden, want Cefalù zal het eerste resort zijn met 5 Drietanden in het Middellandse Zeegebied. Op een fabelachtige site die uitgeeft op de baai van Cefalù, in een domein omringd door een Siciliaanse Palazzo, zal dit resort aan de rand van het water dankzij prachtige decks die langs de zee lopen, een ideale uitvalsbasis zijn om de rijkdommen te ontdekken van het antieke, barokke en moderne Sicilië die een inspiratiebron vormden voor designer Sophie Jacquemin in haar project.

Ontdekking is de laatste belangrijke pijler binnen de nieuwe vakantie-ervaringen die Club Med wil aanbieden: een fundamenteel verlangen van klanten in het duurdere gamma.
Club Med biedt aan zijn Franstalige klanten meer dan 130 bestemmingen aan in de wereld, in de vorm van georganiseerde all-in rondreizen in groepen van maximaal 20 personen. Deze activiteit is sinds 2012 met 54% gestegen, en Club Med zou de omzet van dit product binnen 5 jaar zelfs willen verdubbelen via twee initiatieven:

• Naast de rondreizen in groep heeft Club Med een aanbod gelanceerd van individuele rondreizen (van 2 tot 8 personen).
  • Initiatieven wat betreft China. China, met zijn fascinerend patrimonium, fascinerende geschiedenis en cultuur, zal binnenkort een van de eerste wereldbestemmingen worden. Club Med wenst marktleider te worden in het aanbod van rondreizen door China en stelt sinds 2017 8 originele reisroutes voor om China te doorkruisen. Daarnaast zal de bouw van talrijke nieuwe Club Med resorts in China, naast de 4 bestaande, Club Med de komende 5 jaar een ongeëvenaard netwerk van bestemmingen opleveren op de grootste sites van China, gaande van de Chinese Muur in Guilin, tot Yunnan.
Eric Georges
Henri Giscard d'Estaing